5 Tips voor mooier haakwerk

5 Haaktips

Vandaag geef ik je 5 tips waardoor je haakwerk nóg mooier wordt. Het zijn eenvoudige handigheidjes die je net even moet weten.

Tip 1:  Grotere haaknaald

Als je een recht stuk gaat haken, bijvoorbeeld bij een deken of een sjaal, begin je je haakwerk met een ketting van lossen. Je ziet dan vaak dat je haakwerk aan het begin gaat samentrekken. De truc is om de ketting van lossen op te zetten met een haaknaald die een maat groter is dan die waar je de rest van het werk mee gaat haken. Probeer het maar eens.

Tip 2:  Keerlossen

Haak bij een recht stuk, bijvoorbeeld bij een sjaal, een keerlosse als je aan de volgende toer begint. De keerlosse telt niet mee als steek, maar zorgt ervoor de je even hoog komt te zitten met je naald als de steken die je gaat haken. Hierdoor gaat je haakwerk niet trekken aan de zijkanten, en kom je makkelijker de bocht om. Bij vasten haak je 1 keerlosse. Halve stokjes zijn iets hoger dan vasten, dus daar haak je 2 keerlossen. Stokjes zijn weer iets hoger, dus daar haak je er 3 en bij dubbele stokjes haak je er 4.

Tip 3:  Onzichtbaar minderen

Bij amigurumi is het mooi om onzichtbaar te minderen. Je ziet het aan de buitenkant vrijwel niet. Aan de binnenkant wel, maar bij amigurumi is dat niet erg, want dat zie je niet, daar zit je vulling. Hoe doe je dit? Je steekt de haaknaald door de voorste lus van de steek en daarna gelijk door de voorste lus van de volgende steek. Haal de draad door deze beide voorste lussen naar voren. Je hebt nu twee lussen op je naald. Sla de draad om de haaknaald en haal hem door de beide lussen op de haaknaald. Je hebt nu van twee vasten één vaste gemaakt, dus geminderd.

Tip 4: Mooiere kleurenwissel

Als je amigurumi haakt, gebruik je vaak meerdere kleuren, waardoor je steeds van kleur wisselt. Om de overgang van de ene naar de andere kleur mooier te maken, haak je de eerste steek na de kleurwisseling een halve vaste in plaats van een vaste. Je blijft de overgang van de ene naar de andere kleur altijd wel een beetje zien, dat kun je niet voorkomen.

Tip 5: Magische ring

Als je in het rond haakt, zoals bij amigurumi, begin je met een rondje. Als je de magische ring gebruikt kun je het rondje dichttrekken (magisch!!), waardoor je geen gaatje krijgt.
Ken jij de magische ring al? Je moet hem even door krijgen, maar dan zul je zien dan je hem altijd gebruikt.

Dit waren mijn 5 tips. Weet jij nog meer handigheidjes?
Ken je iemand die ook erg van haken houdt? Stuur haar (of hem!!) deze blog dan door!

Hedy Kunst

Happy Crochet Patterns

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *