Geplaatst op

Amigurumi opvullen

haakpatroon panda wandhanger Scheepjes Chunky Monkey amigurmi haken babykamer kinderekamer

Ik krijg regelmatig vragen over het opvullen van amigurumi. Het opvullen van je amigurumi is geen moeilijk werkje, maar wèl heel belangrijk! Als je je amigurumi op de juiste manier opvult, wordt je knuffel prachtig.

Ik heb een paar handigheidjes voor je.
-Zorg dat je je amigurumi met een dunne naald haakt, zodat het haakwerk vrij strak is. Als het te los is gehaakt zie je de vulling door de gaatjes heen en dat is zonde. Als je van jezelf los haakt is het ook handig om een dunnere naald te gebruiken.
-Gebruik synthetishe vulling. Ik gebruik altijd Panda vulling. Dit is vulling die ook goed blijft na het wassen. Je hebt misschien thuis wel een oud kussen op de bank liggen. Als je dat openmaakt zie je dat de vulling helemaal hard en verbrokkeld is. Je krijgt hem dan ook niet meer goed in vorm. Dat wil je natuurlijk niet voor je knuffel waar je zoveel werk in hebt gestoken.
-Doe er niet teveel vulling in, want dan gaat je knuffel uitzetten en zie je de vulling door de gaatjes.
-Doe steeds kleine beetjes vulling in de knuffel en zorg dat de vulling losjes is en geen harde prop. 
-Duw de vulling vanuit het midden naar de zijkanten en vul zo steeds verder op. Doe steeds weer wat vulling in het midden en duw het naar de zijkanten. Zo krijg je geen bobbels en bulten in je amigurumi.
-Zorg dat niet teveel vulling in het laatste stukje doet. Je kunt het laatste stukje van je amigurumi dan niet mooi dichthaken. Na de laatste toer heb je nog een klein gaatje over. Je kunt het laatste stukje dan eventueel nog een beetje extra vullen.
-Als je een knuffel hebt die goed moet blijven staan, gebruik dan granulaatkorrels om te verzwaren. Ze kunt ze in een panty doen en deze dichtnaaien en erin doen. 
-Gebruik de granulaatkorrels niet voor kleine kinderen!

Ik wens je veel haakplezier!
Hedy Kunst-Drost