Menu Sluiten

Hoe haak je een mooi rondje

mooi_rondje_haken_uitleg

Mooi rondje haken

Als je een cirkel haakt, ga je steken meerderen om ervoor te zorgen dat hij groter wordt. Als je je cirkel mooi rond wil hebben, is het belangrijk dat je de plaats waar je steken meerdert steeds verschuift. Als je steeds op dezelfde plaats meerdert, wordt je cirkel op een gegeven moment namelijk een zeshoek. Hoe kun je nou een mooi rondje haken?

Een zeshoek

Bij dit rondje zijn de plaatsen waar is gemeerderd wit gemarkeerd. Je ziet dat de meerderingen op steeds op dezelfde plek zitten en dat het een rechthoek wordt.

Haak een magische ring met 6v (6)
Toer 1: In elke st 2v (12)
Toer 2: *1v, 2v in volg st*, herh * – * (18)
Toer 3: *2v, 2v in volg st*, herh * – * (24)
Toer 4: *3v, 2v in volg st*, herh * – * (30)
Toer 5: *4v, 2v in volg st*, herh * – * (36)
Toer 6: *5v, 2v in volg st*, herh * – * (42)
Toer 7: *6v, 2v in volg st*, herh * – * (48)

mooi_rondje_haken_zeshoek

Een mooi rondje

Bij het volgende rondje is de plaats van meerderen iedere keer verschoven en daardoor wordt het een mooi rondje. Ook hier zijn de plaatsen van meerderen wit gemaakt.

Haak een magische ring met 6v (6)
Toer 1: In elke st 2v (12)
Toer 2: *1v, 2v in volg st*, herh * – * (18)
Toer 3: 1v, 2v in volg st, *2v, 2v in volg st*, herh * – *, eindig met 1v (24)
Toer 4: *3v, 2v in volg st* herh * – * (30)
Toer 5: 2v, 2v in volg st, *4v, 2v in volg st*, herh * – *, eindig met 2v (36)
Toer 6: *5v, v in volg st*, herh * – * (42)
Toer 7: 3v, 2v in volg st, *6v, 2v in volg st*, herh * – *, eindig met 3v (48)

Vanaf toer 3 verschuif je de plaats van meerderen in de oneven toeren.
Bijvoorbeeld in toer 3: Je meerdert hier door in elke 3e steek 2 vasten te haken (2v, 2v in de volgende steek). Alleen aan het begin van je toer haak je maar 1 vaste, in plaats van 2 vasten, voor je gaat meerderen. Aan het einde van de toer hou je dan 1 steek over en daarin haak je 1 vaste. Omdat je in het rond haakt heb je dan samen met de 1e vaste van de toer toch weer 2 vasten achter elkaar en dan een meerdering. Je hebt de plaats van meerderen iets verschoven. Zo kun je dus een mooi rondje haken.

mooi_rondje_haken_uitleg

Het verschil

Op de foto hieronder zie je goed het verschil tussen de 2 rondjes en het effect van de plaats van meerderen op je haakwerk.

mooi_rondje_haken_uitleg_haaktip

Hedy Kunst

Happy Crochet Patterns

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0

Your Cart

%d bloggers liken dit: