Geplaatst op Geef een reactie

Tips voor amigurumi haken

Amigurumi haken komt oorspronkelijk uit Japan. Het zijn eigenlijk gebreide beestjes, maar wij kunnen ze natuurlijk ook haken! 🙂
Bij deze techniek zijn er een paar handigheidjes die fijn zijn om te weten, en daarom heb ik een paar tips voor amigurumi haken voor je.

Steekmarkeerder (altijd doen!)
Gebruik altijd een steekmarkeerder! Je kunt ze bij elke handwerkwinkel kopen. Heb je ze niet in huis en wil je al beginnen? Je kunt ook een veiligheidsspeld gebruiken of gewoon een stukje garen. Omdat je bij amigurumi in het rond haakt, is het lastig om te zien waar je toer eindigt en de nieuwe begint. Doe een steekmarkeerder in de laatste steek van je toer, haak door aan de volgende toer, ben je bij de steekmarkeerder aangekomen, haal hem er dan uit, haak in de laatste steek en doe de steekmarkeerder weer terug in de laatste steek van deze toer.

Haken met katoen
Als je amigurumi haakt, is het handiger, zeker als je net begint, om met katoen te haken. Katoen is wat gladder en je kunt hierdoor je steken beter zien. Scheepjes Catona is een ideaal amigurumi garen. Je haakt met naald 2,5 of 3. Behalve dat het fijn haakt, is Catona er in ongeveer 100 fantastische kleuren en in bollen van 10, 25, 50 en 100 gram. Je haakt bij amigurumi vaak met verschillende kleuren, en dan zijn kleine bolletjes ideaal!

Toer niet sluiten
Dit is een hele belangrijke bij amigurumi haken! Bij haakcursussen die ik heb gegeven kwamen vaak dames die hadden geleerd om elke toer te sluiten met een halve vaste en de nieuwe toer dan te beginnen met een losse. Niet doen! Sluit de toer niet met een halve vaste en haak gewoon door met de volgende toer. Anders krijg je een streep over je werk en dat is niet mooi.

Magische ring
Bij amigurumi haak je in het rond en begin je je haakwerk met een magische ring. Handig om deze op Youtube op te zoeken als je hem nog niet kent. Het ‘magische’ aan de magische ring is dat je hem dicht kun trekken en je geen gaatje krijgt aan het begin van je haakwerk.

Onzichtbaar minderen
Steek de haaknaald in de voorste lus van de steek en daarna gelijk in de voorste lus van de volgende steek, sla de draad om de haaknaald en haal de draad door beide lussen naar voren, sla de draad om de naald en haal hem door de lussen op je naald.
Door op deze manier te minderen zie je het niet aan de buitenkant en dat is mooier. Aan de binnenkant van je werk blijven wel de 2 achterste lussen over, maar omdat dat aan de binnenkant van je knuffel komt te zitten zie je dat toch niet.

Kleurenwissel
Bij amigurumi haak je vaak met verschillende kleuren. Begin de kleurenwissel bij de laatste vaste in de ‘oude’ kleur, haak deze vaste tot aan de laatste omhaal en haal in plaats van de ‘oude’ de ‘nieuwe’ kleur door de lussen op je naald. Je hebt dan een vaste in de ‘oude’ kleur, met een lusje in de ‘nieuwe’ kleur. Je kunt dan zo verder haken met de ‘nieuwe’ kleur. Haak bij de 1e steek met de ‘nieuwe’ kleur een halve vaste in plaats van een vaste. Je krijgt dan een mooiere kleurovergang.

Amigurumi patronen vind je hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *